ANALISIS KEMUDAHAN DAN PERSEPSI RISIKO SERTA DAMPAK PADA KEPUASAN PENGGUNAAN MOBILE BANKING
Sari
This study aims to analyze the effect of ease and perceived risk on the satisfaction of using mobile banking. This type of causal associative research with a quantitative approach, a sample of 36 respondents using the Accidental Sampling technique for entrepreneurs in Aceh who make transactions every day using BSI Mobile. Primary data sources by distributing questionnaires using Googleform and data analysis methods or proving the hypothesis using the OLS model with SPSS version 28.0. The results of the study found that the ease of using BSI Mobile has a significant effect on the satisfaction of entrepreneurs conducting m-banking transactions, while perceived risk has no effect on the satisfaction of entrepreneurs using m-banking.
Keywords: Ease and perceived risk, customer satisfaction
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Aryaningsih, Ni Komang & Diatmika, I Putu Gede. (2021). Pengaruh Persepsi Kebermanfataan, Kemudahan Penggunaan, Risiko dan Pengetahuan Nasabah Terhadap Penggunaan E-Banking Pada Umkm Di Kabupaten Buleleng, JIMAT (Jurnal Ilmiah Mahasiswa Akuntansi), 12(1)924-934.
Batubara, S., & Hutagalung, M.W.R (2023). Produk dan Akad-Akad Perbankan Syariah. Nahdatul Iqtishadiyah Jurnal Perbankan Syariah, 2(2),1-20. https://ejournal.stai-br.ac.id/index.php/ nahdatuliqtishadiyah/article/view/91
Fachruddin, Rudi dan Fadhli Muhammad. (2016). Pengaruh Persepsi Nasabah Atas Risiko, Kepercayaan, Manfaat, dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Penggunaan Internet Banking (Studi Empiris Pada Nasabah Bank Umum di Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 1(2),264-276.
Fatmawati, Endang. 2015. Technology Acceptance Model (TAM) Untuk Menganalisis Penerimaan Terhadap Sistem Informasi Perpustakaan. Jurnal Iqra’ 9(1)1-13.
Ghozali. (2016). Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.
https://databoks.katadata.co.id/tags/mobile-banking) Diakses per 30 Maret 2023.
Kotler, P dan Keller. (2017). Manajemen Pemasaran. Jilid I Edisi ke 12, Jakarta: Erlangga.
Makmuriyah, A. N., & Vanni, K. M. (2020). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepuasan Nasabah Dalam Menggunakan Layanan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah Bank Syariah Mandiri di Kota Semarang). Eduka: Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis, 5(1), 37-44
Muzurura, J., & Chigora, F. (2019). Consumers Behavioural Intention to Adopt Mobile Banking in Rural Sub-Saharan Arica Using an Extension of Technology Acceptance Model: Lessons from Zimbabwe. International Journal of Business Economics and Management, 6(10),316-334. 6. 10.18488/journal.62.2019.66.316.334.
OJK (2017). Konsep Operasional Perbankan Syariah. Jakarta, Otoritas Jasa Keuangan Pusat.
Rabaa’i, A. A. and ALMaati, S. A. (2021a). Exploring the determinants of users’ continuance intention to use mobile banking services in zKuwait: Extending the Expectation-Confirmation Model’, Asia Pacific Journal of Information Systems, 31(2),141-184. doi: 10.14329/ apjis.2021.31.2.141.
Riza, A., Ibrahim, A., & Azhar, F. (2022). Teknologi Informasi dan Kualitas Layanan Mempengaruhi Tingkat Kepuasan Nasabah Bank Syariah. JIMEBIS, 3(1),7-15. https://doi.org/ 10.22373/jimebis.v3i1.247.
Samovar, L.A., Porter, R. E., McDaniel, E. R., & Roy, C. S. (2017). Communication between cultures. Ninth Edition. Boston: Cengage Learning.Saraswati, P dan Grastika, A (2021). Pengaruh Penerapan Digitalisasi Know Your Customer (Mengenal Nasabah) Terhadap Kinerja Perbankan Indonesia. Jurnal Teknorat, 3(3).
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:
Suryani, T (013). Perilaku Konsumen di Era Internet. Yogyakarta: Graha Ilmu.
DOI: http://dx.doi.org/10.30811/ekonis.v25i2.4260
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Indexing by : | |
---|---|
ALAMAT KANTOR REDAKSI : Jurusan Tata Niaga Politeknik Negeri Lhokseumawe Jalan Banda Aceh - Medan Km 280,3 Buketrata Po Box 90, Telp (0645) 42785 Fax (42785) Phone : 085220281520 Email: ekonis@pnl.ac.id |